توضیح : عبارت ‹ صفحه ... › بیانگر شماره ی صفحه در کتاب ((چهارده نور پاک (فارسی) )) است
مهدى موعود در منابع زردشتیان
1 . در کتاب " زند " که از کتب مقدسه و معتبرهء زردشتیان است ، پس از آنکه مقدارى در پیرامون شیوع فساد در آخر الزمان گفتگو کرده و گوشزد مى کند که غالبا قوت و شوکت با اهریمنان خواهد بود مى گوید :
" آنگاه از طرف اهورامزدا به ایزدان یارى مى رسد ، پیروزى بزرگ از آن ایزدان مى شود و اهریمنان عالم کیهان به سعادت اصلى خود رسیده ، بنى آدم بر تخت نیکبختى خواهند نشست . . . " .
2 . " جاماسب " در کتاب معروف خود ، جاماسب نامه ، از " زردشت " نقل مى کند که :
" از فرزندان دختر پیامبر که " خورشید جهان " وشاه زمان نام دارد ، کسى پادشاه شود در دنیا به حکم یزدان ، که جانشین آخر آن ، پیغمبر ، باشد " .
3 . باز در جاماسب نامه می خوانیم :
" مردى بیرون آید از زمین تازیان ، از فرزندان هاشم ، مردى بزرگ سر و بزرگ تن و بزرگ ساق ، و بر دین جد خویش باشد . با سپاه بسیار ، روى به ایران نهد و آبادانى کند و زمین را پر داد کند " .
4 . جاماسب در تعالیم خود مى گوید :
" پیامبر عرب آخرین فرستاده است که میان کوههاى مکه ظاهر شود . . . از فرزندان پیامبر شخصى در مکه پدیدار خواهد شد که جانشین آن پیامبر است و پیرو دین جد خود مى باشد . . .
از عدل او گرگ با میش آب مى خورد و همهء جهان به آئین " مهر آزماى " ( محمد ) خواهند گروید " .
5 . قسمتى از پیشگوئیهاى دیگر زردشت ، دربارهء ظهور و علایم ظهور در " بهمن یشت " به تفصیل آمده است . ( 1 )
6 . در بخش " گاتها " که یکى از بخشهاى چهارگانهء " اوستا " است در صفحات 24 و 98
‹ صفحه 1894 › نویدهائى در مورد موعود جهانى ، مصلح و پایه گزار حکومت واحد جهانى دیده مى شود .
7 . در تفسیر زند به ظهور عیسى نیز تصریح کرده مى گوید :
" اشیرزیکا ظهور خواهد کرد و همزمان با او پتیاره نیز ظاهر مى شود ، اشیرزیکا بر دنیا مسلط مى شود " .
8 . در " زند وهومن یسن " از ظهور " سوشیانس " ( نجات دهنده بزرگ جهان ) خبر داده می گوید :
" نشانههاى شگفت انگیزى در آسمان پدید آمد که به ظهور منجى جهان دلالت می کند و فرشتگانى از شرق و غرب به فرمان او فرستاده می شوند و به همهء دنیا پیام می فرستند " . آنگاه به مقاومت شریران در برابر او اشاره کرده نوید مى دهد که سرانجام همگى در برابر او سر تعظیم فرود مى آورند .
9 . قسمت دیگرى از پیشگوئیهاى زردشت در مورد سوشیانس را در " یسنا " فصلهاى 3 و 12 و 16 می خوانیم .
10 . هنگامى که " گشتاسب " در مورد کیفیت ظهور سوشیانس و چگونگى ادارهء جهان مى پرسد ، جاماسب حکیم ، شاگرد زردشت توضیح مى دهد : " سوشیانس ( نجات دهندهء بزرگ جهان ) دین را به جهان رواج دهد ، فقر و تنگدستى را ریشه کن سازد ، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده ، مردم جهان را همفکر و هم گفتار و هم کردار گرداند " . ( 1 )
اعتقاد به ظهور " سوشیانس " در میان ملت ایران باستان به قدرى رائج بود که در شکستهاى جنگى و فراز و نشیبهاى زندگى با یادآورى ظهور او خود را از یأس و ناامیدى نجات مى دادند .
در جنگ قادسیه پس از درگذشت " رستم فرخزاد " سردار نامى ایران ، هنگامى که یزدگرد با کسان خود آمادهء فرار مى شد ، به هنگام خارج شدن از کاخ پر شکوه مداین ، ایوان مجلل خود را خطاب کرده و گفت :
" هان اى ایوان ! درود بر تو باد هم اکنون از تو روى می تابم تا آنگاه که با یکى از فرزندان خود که هنوز زمان ظهور آن فرا نرسیده است به
‹ صفحه 1895 › سوى تو برگردم " .
سلیمان دیلمى مى گوید : هنگامى که به محضر امام صادق ( علیه السلام ) شرفیاب شدم مقصود یزدگرد را از جملهء ( یکى از فرزندان خود ) پرسیدم ،
فرمود : " او مهدى موعود و قائم آل محمد است که به فرمان خداوند در آخر الزمان ظهور مى کند .
او ششمین فرزند من ، و فرزند دخترى یزدگرد است و یزدگرد نیز پدر او مى باشد " . ( 1 )
این روایت را " احمد بن عیاش " هزار و اندى سال پیش در کتاب نفیس خود " مقتضب الاثر " آورده است . ( 2 )
منبع: چهارده نور پاک (فارسی) - دکتر عقیقى بخشایشی - ج 14 - ص 1893 - 1895
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
‹ پاورقى ص 1893 ›
1 . " بهمن یشت " که " زند وهومن یسن " نیز نامیده مى شود ، شامل یک رشته رویدادهائى است که راجع به آیندهء ملت و آیین ایران است ، که اهورمزدا وقوع آنها را به زردشت پیشگوئى مى کند . این کتاب توسط صادق هدایت از متن پهلوى به فارسى کنونى ترجمه شده است .
‹ پاورقى ص 1894 ›
1 . جاماسب نامه ص 121 و 122 .
‹ پاورقى ص 1895 ›
1. با توجه به این که " شهربانو " مادر امام سجاد ( ع ) بنابر مشهور دختر یزدگرد آخرین پادشاه ساسانى است ، روشن مى شود که او واقعا پدر بزرگ حضرت ولى عصر ( ع ) مى باشد .
2 . مقتضب الاثر ص 40 ، احمد بن عیاش با شیخ صدوق معاصر بود و در سال 401 هجرى درگذشت .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .